Team

Dansateliers bestaat uit een klein vast kernteam. Per project werken wij hiernaast met verschillende freelancers: technici, dramaturgen en productie medewerkers. Ontmoet ons (kern)team hieronder.

Kristin de Groot

Kristin de Groot staat sinds 2011 aan het roer van Dansateliers. Voor haar aanstelling bij de Rotterdamse organisatie werkte ze jarenlang zelf als freelance danser en was ze als mentor, onderwijsontwikkelaar, coördinator en uiteindelijk Hoofd Opleiding Dans betrokken bij de ArtEZ Dansacademie in Arnhem. Binnen Dansateliers stippelt ze het beleid uit en fungeert ze als verbindende factor; doorlopend is ze op zoek naar (artistieke) samenwerkingen, kansen en mogelijkheden voor de organisatie en de makers, voor nu en in de toekomst.

Wat vind je zo leuk aan Dansateliers?

Dat het een creatieve plek is waar een nieuwe generatie kunstenaars met heel hun ziel en zaligheid op avontuur gaan om hun eigen taal en vorm te ontwikkelen, om hun kunstenaarschap inhoud te geven, hun vakmanschap te ontwikkelen en zich voor te bereiden op een eigen beroepspraktijk. Ik vind het een genot om met deze jonge denkers en makers te werken. Het zijn allemaal stuk voor stuk intelligente, bevlogen en geëngageerde kunstenaars. Daar word ik enorm blij van.

Wat maakt Dansateliers speciaal?

Alles; de mix van makers, de gekke mensen op kantoor, het mooie werk wat ontstaat, de vele gesprekken die er gevoerd worden, het fijne publiek dat ons volgt, de fantastische partners met wie we werken, de bijzondere projecten die we ontwikkelen en zo kan ik nog wel even doorgaan…..

Waar ben je het meest trots op?

Op het feit dat de organisatie staat waar ze staat. Mijn eerste opdracht als directeur was de organisatie overeind te houden in een tijd van gigantische bezuinigingen, en dat is gelukt. Dat is niet alleen mijn verdienste, maar ook van Johan en later Lody, die in een cruciale periode van reorganisatie stevig meedachten en werkten. We hebben de juiste keuzes gemaakt en zijn in staat geweest de organisatie een boost aan zichtbaarheid te geven. We hebben geweldige en inspirerende kunstenaars in huis (gehad) en worden nationaal en internationaal zeer gezien en gewaardeerd.

Liever voor of achter de schermen?

Allebei. Ik vind het heerlijk om in de studio met makers bezig te zijn, maar ik kan ook heel erg genieten van een publiek moment rondom voorstellingen of andere gelegenheden. Ik denk dat er hier wel een parallel is met hoe ik als danser werkte. Ik kon immens genieten van een creatief proces in de veilige haven die een studio dan is, maar ik genoot evenzeer van de ontmoeting met het publiek als een stuk eenmaal af was en getoerd ging worden.

Kristin de Groot
kristin@dansateliers.nl

Foto: Paul Sixta
Johan Cuperus

Johan Cuperus is sinds jaar en dag de veelzijdige zakelijk leider van Dansateliers. Naast het algehele bedrijfsmanagement begeleidt hij de makers van het huis op zakelijk en productioneel gebied. Hij heeft een rijk verleden in het Rotterdamse dansveld en werkte eerder in de televisie en mediawereld. Voor Dansateliers is hij een onmisbare factor binnen het team; een energieke duizendpoot die 24 uur per dag voor iedereen klaar staat.

Wat doe je zoal bij Dansateliers?

Ik ben zakelijk leider maar omdat mensen vaak niet weten wat dit inhoudt kan je ook zeggen dat ik me bezig houdt met ‘bedrijfsleider-achtige’ zaken. Ik probeer de juiste condities te scheppen voor de artistieke creaties en invalshoeken en heb de leiding over de financiën, productie en planning van allerlei zaken binnen Dansateliers.

Hoe ben je bij Dansateliers terechtgekomen?

Ik ben sinds 2010 officieel deel van het Dansateliers-team maar ben al sinds het begin, 25 jaar geleden, op verschillende manieren betrokken. In de jaren negentig ben ik begonnen met het Service Punt Dans, om te zorgen dat er professionele lessen georganiseerd konden worden voor het freelance danscircuit. Ook werkte ik jarenlang als zakelijk leider van Rogie & Company en behartigde ik de zaken voor andere gezelschappen. Na een interim positie ben ik in 2011 officieel gestart als zakelijk leider van Dansateliers.

Wat maakt Dansateliers speciaal?

Dansateliers is een zeer gevarieerde plek. De manier waarop wij mensen in contact brengen met nieuwe ervaringen is erg specifiek en bijzonder. Kunst geeft het leven zin. Ik steek dan ook veel energie en uren in de organisatie. Er gaat bijna geen moment voorbij of je kunt mij hier vinden.

Wat je verder over Johan moet weten is dat hij graag een helpende hand biedt, down to earth is en dat hij meer van praktische details houdt dan van ‘the big picture’. Als je hem niet bij Dansateliers aantreft is de kans groot dat hij onderweg is op zijn scooter; van Rotterdam naar Zwitserland, geen land is hem te ver.

Johan Cuperus
johan@dansateliers.nl

Foto: Paul Sixta
Carolien Verduijn

Carolien Verduijn werkt als pr- en communicatemedewerker bij Dansateliers. Ze studeerde Algemene Cultuurwetenschappen aan de Radboud Universiteit Nijmegen en Contemporary Theatre, Dance & Dramaturgy aan de Universiteit Utrecht. Naast haar werk bij Dansateliers is ze ook werkzaam als freelance journalist.

Waar hou je je graag mee bezig?

Ik ben een enorme dans- en theaterliefhebber en bezoek graag voorstellingen. Daarnaast schrijf ik heel graag en veel, over dans en theater, maar ook over andere dingen. Ik ga ook graag naar musea en lees veel. En dan probeer ik ook om tijd te maken voor mijn familie en vrienden en houd ik enorm van eindeloze theesessies, spelletjes en gezelligheid.

Wat doe je bij Dansateliers?

Bij Dansateliers ben ik verantwoordelijk voor de pr en communicatie. Ik begeleid campagnes voor toerende producties, maar houd mij ook bezig met activiteiten in eigen huis, zoals bijvoorbeeld de wekelijkse movement classes, studiopresentaties en het jaarlijkse One Night’s Dance. Eigenlijk probeer ik zoveel mogelijk met de ogen van een bezoeker naar Dansateliers te kijken en ga ik vanuit dat perspectief te werk in alle communicatie.

Wat spreekt jou aan aan Dansateliers / werken bij Dansateliers?

Het is superbijzonder om op een plek te werken waar zoveel mogelijkheden zijn voor experiment en dingen uitproberen. Er zijn weinig plekken waar die ruimte kan bestaan. Ik werk samen met enorm slimme makers en collega’s met allerlei originele ideeën over hoe we dans en de wereld zouden kunnen benaderen, dat is enorm inspirerend. Ik beschouw het als een groot voorrecht om daarover te mogen communiceren.’

Wat is typisch Carolien?

Ik drink heel veel thee, ben enorm gepassioneerd over mijn werk, vriendelijk en enthousiast!

Carolien Verduijn
pr@dansateliers.nl

Foto: Paul Sixta
Ruben Cieremans

Ruben Cieremans ondersteunt Dansateliers tijdelijk als ad interim zakelijk leider.

Wat doe je zoal bij Dansateliers?
‘Als ad-interim zakelijk leider ben ik verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering bij Dansateliers. Zaken als financiën, huisvesting en praktische ondersteuning van de artistieke inhoud pak ik op en help ik mee verder te ontwikkelen.’

Wat vind je zo leuk aan werken bij Dansateliers?
‘Het werken in een omgeving met een grote diversiteit aan jonge makers en enthousiaste mensen. Daarbij vind ik het heel speciaal om mee te werken aan de ontwikkeling van deze iconische plek in Rotterdam.’

Wat doe je nog meer naast je werk voor Dansateliers?
‘Naast mijn werk bij Dansateliers houd ik mijzelf bezig met de ontwikkeling van ondersteunende gastvrijheidsconcepten en interim-advieswerk in de culturele sector.’

Ruben Cieremans
Ruben@dansateliers.nl

Annejon Okhuijsen

Annejon Okhuijsen werkt op freelance basis als creative producer voor Ingrid Berger Myhre en springt af en toe bij op het kantoor van Dansateliers. Als zzp’er houdt ze zich ook met andere projecten in het culturele veld bezig.

Wat doe je zoal bij Dansateliers?
‘Ik doe vooral ‘regeldingen’ bij Dansateliers en ben op dit moment creatief producent van Ingrid Berger Myhre. Ik houd mij voornamelijk bezig met het zakelijke en productionele aspect van een artistiek maakproces. Ik stel bijvoorbeeld begrotingen op, onderhoud contact met theaters en maak tourplanningen. Ook zorg ik ervoor dat we de artistieke en persoonlijke ontwikkeling over de lange termijn in de gaten houden. Bijvoorbeeld door mee te denken over welke vervolgstappen de juiste zijn met het oog op de toekomst.’

Wat vind je zo leuk aan werken bij Dansateliers?
‘Het is ontzettend fijn om mijn liefde voor de hedendaagse dans te kunnen delen met een enthousiast team dat zich inzet voor de ontwikkeling van jonge makers. Daarnaast waardeer ik het enorm dat ook mijn eigen ontwikkeling bij Dansateliers serieus wordt genomen. Ik krijgt alle ruimte om mijzelf als professional verder te ontwikkelen en er is altijd iemand waarbij ik terecht kan om even te sparren.’

Wat doe je nog meer, naast je werk bij Dansateliers?
‘Als zzp’er ben ik ook met andere projecten bezig binnen het culturele veld. Als ik niet aan het werk ben ga ik graag kijken bij voorstellingen. Verder ben ik zodra het kan te vinden in een zeilbootje op het water. Ik houd ontzettend van de bergen en zoek die regelmatig op, met afhankelijk van het seizoen, een snowboard of wandelschoenen. Maar in Nederland rondscheuren op de fiets of scooter vind ik ook heerlijk, even ergens een ijsje halen ofzo. Oh, en ik doe de deeltijd Masteropleiding Contemporary Theatre, Dance and Dramaturgy aan de Universiteit Utrecht.’

Annejon Okhuijsen
annejon@dansateliers.nl

Edwin van Steenbergen

Edwin van Steenbergen is een freelance lichtontwerper en technicus. Hij werkt(e) o.a. met dansgezelschappen als 2MoveDanceCompany, Panama Pictures, Conny Janssen danst, Internationaal Danstheater, Isabelle Bernaert, Guangdong Modern Dance Company en Living Dance Studio. Onderdeel van zijn dagelijkse bezigheden is het begeleiden en lesgeven aan studenten aan de Codarts dans- en circus academie en de ondersteuning van de organisatie en makers van Dansateliers.

Waar houd je je bij Dansateliers mee bezig?

‘Ik ben verantwoordelijk voor de techniek en begeleidt producties en presentaties op het vlak van licht, geluid, video, decor en alles wat daarmee verband houdt. Ik werk veel met de makers, en denk mee in hoe je een voorstelling technisch gezien goed in elkaar zet. Elke maker is anders, de één is op technisch vlak nog redelijk blanco, de ander kan haarfijn uitleggen wat ie wil en met welke lampen.’

Wat is het leukste aan werken voor Dansateliers?

‘Het uitvoeren van de voorstelling. Het is live, je bent creatief bezig. Het sociale, het artistieke en het technische komen op zo’n moment bij elkaar. Bij Dansateliers vind ik One Night’s Dance het leukste project. Daarin zijn korte stukken van verschillende makers te zien, waardoor het heel gevarieerd is. Elk jaar is er weer een nieuwe lichting met een nieuwe invalshoek. En omdat de voorstellingen acht keer spelen, zie je de makers gedurende die tijd groeien, ontwikkelen, puzzelen en uitproberen.’

Wat doe je nog meer naast je werk voor Dansateliers?

‘Ik werk in de tuin. Ik heb kippen, sla en aardbeien. Ik werkt regelmatig voor dans- en circusafdeling van Codarts als begeleidend technicus. En ik doe de techniek voor veel gezelschappen en makers, zoals bijvoorbeeld Connor Schumacher, Ivgi & Greben, Liat Waysbort, Marta & Kim en Ingrid Berger Myhre. Deels is dat ook weer via Dansateliers.’

Merel Heering

Merel Heering (1986) is een onafhankelijke dansdramaturg. Ze ziet dansdramaturgie als een sociale praktijk, waarin ze haar gevoeligheid voor (inter)persoonlijke dynamiek combineert met kritisch en conceptueel denken. Merel heeft een brede en inclusieve blik op dans als kunstvorm. De kern van haar werk bestaat uit ruimte maken voor dialoog en uitwisseling tussen mensen met verschillende wereldvisies, waarbij ze ramen opent die gevoel en verandering mogelijk maken.

Wat vind je zo leuk aan Dansateliers?
‘Als onafhankelijk dansdramaturg herken ik me in de missie van Dansateliers. We hebben veel gedeelde waarden en ambities. Het is bovendien een warme en loyale organisatie om mee te werken, waar je altijd mag en kan blijven leren.’

Wat doe je bij Dansateliers?
‘Ik ben als dramaturge betrokken bij de ontwikkeling van het werk van een aantal van de makers van Dansateliers. Momenteel werk ik met Joseph Simon, Marta & Kim en Ingrid Berger Myhre. Ook begeleid ik het talentontwikkelingsproject One Night’s Dance. In nauwe samenwerking met Kristin de Groot geef ik bovendien vorm aan een aantal activiteiten die door Dansateliers worden geïnitieerd, zoals werksessies voor vakgenoten rondom communicatie over dans, dansdramaturgie en leiderschap. Op deze manier zijn Kristin en ik eigenlijk doorlopend in gesprek over het huis. Tot slot leid ik soms nagesprekken met het publiek over voorstellingen die door Dansateliers worden gepresenteerd.’

Waar hou je je graag mee bezig?
‘Waarmee niet? Ik ben een nieuwsgierig mens. Ik lees veel, ik wandel en ben graag buiten, ik dans graag. Maar het allerleukste vind ik denk ik het voeren van gesprekken met mensen over wat hen bezighoudt. Met familie, vrienden en collega’s, maar ook met mensen die ik tegenkom op reis of in de stad.’

Waar ben je het meest trots op?
‘Ik ben trots dat ik een zelfstandige, vrije denker ben. Ik probeer alles van meerdere kanten te bekijken en zoek graag de nuance op. Dat is ook mijn baan: kritische vragen stellen, blijven doorvragen, een ander licht op iets laten schijnen. Dat wordt soms verward met een gebrek aan daadkracht of positie innemen, maar voor het zoeken (en vinden) van nuance is in mijn ogen juist doortastendheid en moed nodig. Ik breek dus graag een lans voor het twijfelen, het heroverwegen en het continue reflecteren op je eigen positie.’

Paul Sixta

Paul maakt sinds jaar en dag op freelance basis alle trailers, teasers en videoregistraties voor de producties van Dansateliers. Hij heeft de gave om de mensen voor zijn camera op hun gemak te stellen en kan in een pril stadium intrigerende teasers maken van een werk in wording. Ook heeft hij de videodagboeken van choreograaf Ingrid Berger Myhre voor het project Dancing Museums II gefilmd en gemonteerd.

Wat vind je zo leuk aan werken bij Dansateliers?

‘Bij Dansateliers werken mensen met passie. Iedereen gaat tot het uiterste om iets goed neer te zetten. Het onderzoek en de ontwikkeling van choreografen staat altijd centraal. Dat houdt de dingen fris en vernieuwend.’

Wat doe je nog meer, naast je werk bij Dansateliers?

‘Ik ben fotograaf en videokunstenaar. Ik werk ook regelmatig samen met choreografen aan dans/video-projecten.’

Met zijn films en video-installaties is Paul wereldwijd te zien op festivals en in musea en won hij verschillende prijzen. Kijk voor meer informatie en voorbeelden van Paul’s eigen werk op zijn website www.paulsixta.com.

 

[jouw naam hier]

Ben jij waar we naar op zoek zijn?

Dansateliers is doorlopend op zoek naar stagiaires.Dansateliers is een internationale organisatie, dus beheersing van zowel de Nederlandse als de Engelse taal is vereist.

Ben jij op zoek naar een leuke, leerzame stage in Rotterdam? Solliciteer dan nu. Voor meer info klik hier.

Kristin de Groot

Kristin de Groot staat sinds 2011 aan het roer van Dansateliers. Voor haar aanstelling bij de Rotterdamse organisatie werkte ze jarenlang zelf als freelance danser en was ze als mentor, onderwijsontwikkelaar, coördinator en uiteindelijk Hoofd Opleiding Dans betrokken bij de ArtEZ Dansacademie in Arnhem. Binnen Dansateliers stippelt ze het beleid uit en fungeert ze als verbindende factor; doorlopend is ze op zoek naar (artistieke) samenwerkingen, kansen en mogelijkheden voor de organisatie en de makers, voor nu en in de toekomst.

Wat vind je zo leuk aan Dansateliers?

Dat het een creatieve plek is waar een nieuwe generatie kunstenaars met heel hun ziel en zaligheid op avontuur gaan om hun eigen taal en vorm te ontwikkelen, om hun kunstenaarschap inhoud te geven, hun vakmanschap te ontwikkelen en zich voor te bereiden op een eigen beroepspraktijk. Ik vind het een genot om met deze jonge denkers en makers te werken. Het zijn allemaal stuk voor stuk intelligente, bevlogen en geëngageerde kunstenaars. Daar word ik enorm blij van.

Wat maakt Dansateliers speciaal?

Alles; de mix van makers, de gekke mensen op kantoor, het mooie werk wat ontstaat, de vele gesprekken die er gevoerd worden, het fijne publiek dat ons volgt, de fantastische partners met wie we werken, de bijzondere projecten die we ontwikkelen en zo kan ik nog wel even doorgaan…..

Waar ben je het meest trots op?

Op het feit dat de organisatie staat waar ze staat. Mijn eerste opdracht als directeur was de organisatie overeind te houden in een tijd van gigantische bezuinigingen, en dat is gelukt. Dat is niet alleen mijn verdienste, maar ook van Johan en later Lody, die in een cruciale periode van reorganisatie stevig meedachten en werkten. We hebben de juiste keuzes gemaakt en zijn in staat geweest de organisatie een boost aan zichtbaarheid te geven. We hebben geweldige en inspirerende kunstenaars in huis (gehad) en worden nationaal en internationaal zeer gezien en gewaardeerd.

Liever voor of achter de schermen?

Allebei. Ik vind het heerlijk om in de studio met makers bezig te zijn, maar ik kan ook heel erg genieten van een publiek moment rondom voorstellingen of andere gelegenheden. Ik denk dat er hier wel een parallel is met hoe ik als danser werkte. Ik kon immens genieten van een creatief proces in de veilige haven die een studio dan is, maar ik genoot evenzeer van de ontmoeting met het publiek als een stuk eenmaal af was en getoerd ging worden.

Kristin de Groot
kristin@dansateliers.nl

Foto: Paul Sixta
Johan Cuperus

Johan Cuperus is sinds jaar en dag de veelzijdige zakelijk leider van Dansateliers. Naast het algehele bedrijfsmanagement begeleidt hij de makers van het huis op zakelijk en productioneel gebied. Hij heeft een rijk verleden in het Rotterdamse dansveld en werkte eerder in de televisie en mediawereld. Voor Dansateliers is hij een onmisbare factor binnen het team; een energieke duizendpoot die 24 uur per dag voor iedereen klaar staat.

Wat doe je zoal bij Dansateliers?

Ik ben zakelijk leider maar omdat mensen vaak niet weten wat dit inhoudt kan je ook zeggen dat ik me bezig houdt met ‘bedrijfsleider-achtige’ zaken. Ik probeer de juiste condities te scheppen voor de artistieke creaties en invalshoeken en heb de leiding over de financiën, productie en planning van allerlei zaken binnen Dansateliers.

Hoe ben je bij Dansateliers terechtgekomen?

Ik ben sinds 2010 officieel deel van het Dansateliers-team maar ben al sinds het begin, 25 jaar geleden, op verschillende manieren betrokken. In de jaren negentig ben ik begonnen met het Service Punt Dans, om te zorgen dat er professionele lessen georganiseerd konden worden voor het freelance danscircuit. Ook werkte ik jarenlang als zakelijk leider van Rogie & Company en behartigde ik de zaken voor andere gezelschappen. Na een interim positie ben ik in 2011 officieel gestart als zakelijk leider van Dansateliers.

Wat maakt Dansateliers speciaal?

Dansateliers is een zeer gevarieerde plek. De manier waarop wij mensen in contact brengen met nieuwe ervaringen is erg specifiek en bijzonder. Kunst geeft het leven zin. Ik steek dan ook veel energie en uren in de organisatie. Er gaat bijna geen moment voorbij of je kunt mij hier vinden.

Wat je verder over Johan moet weten is dat hij graag een helpende hand biedt, down to earth is en dat hij meer van praktische details houdt dan van ‘the big picture’. Als je hem niet bij Dansateliers aantreft is de kans groot dat hij onderweg is op zijn scooter; van Rotterdam naar Zwitserland, geen land is hem te ver.

Johan Cuperus
johan@dansateliers.nl

Foto: Paul Sixta
Carolien Verduijn

Carolien Verduijn werkt als pr- en communicatemedewerker bij Dansateliers. Ze studeerde Algemene Cultuurwetenschappen aan de Radboud Universiteit Nijmegen en Contemporary Theatre, Dance & Dramaturgy aan de Universiteit Utrecht. Naast haar werk bij Dansateliers is ze ook werkzaam als freelance journalist.

Waar hou je je graag mee bezig?

Ik ben een enorme dans- en theaterliefhebber en bezoek graag voorstellingen. Daarnaast schrijf ik heel graag en veel, over dans en theater, maar ook over andere dingen. Ik ga ook graag naar musea en lees veel. En dan probeer ik ook om tijd te maken voor mijn familie en vrienden en houd ik enorm van eindeloze theesessies, spelletjes en gezelligheid.

Wat doe je bij Dansateliers?

Bij Dansateliers ben ik verantwoordelijk voor de pr en communicatie. Ik begeleid campagnes voor toerende producties, maar houd mij ook bezig met activiteiten in eigen huis, zoals bijvoorbeeld de wekelijkse movement classes, studiopresentaties en het jaarlijkse One Night’s Dance. Eigenlijk probeer ik zoveel mogelijk met de ogen van een bezoeker naar Dansateliers te kijken en ga ik vanuit dat perspectief te werk in alle communicatie.

Wat spreekt jou aan aan Dansateliers / werken bij Dansateliers?

Het is superbijzonder om op een plek te werken waar zoveel mogelijkheden zijn voor experiment en dingen uitproberen. Er zijn weinig plekken waar die ruimte kan bestaan. Ik werk samen met enorm slimme makers en collega’s met allerlei originele ideeën over hoe we dans en de wereld zouden kunnen benaderen, dat is enorm inspirerend. Ik beschouw het als een groot voorrecht om daarover te mogen communiceren.’

Wat is typisch Carolien?

Ik drink heel veel thee, ben enorm gepassioneerd over mijn werk, vriendelijk en enthousiast!

Carolien Verduijn
pr@dansateliers.nl

Foto: Paul Sixta
Ruben Cieremans

Ruben Cieremans ondersteunt Dansateliers tijdelijk als ad interim zakelijk leider.

Wat doe je zoal bij Dansateliers?
‘Als ad-interim zakelijk leider ben ik verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering bij Dansateliers. Zaken als financiën, huisvesting en praktische ondersteuning van de artistieke inhoud pak ik op en help ik mee verder te ontwikkelen.’

Wat vind je zo leuk aan werken bij Dansateliers?
‘Het werken in een omgeving met een grote diversiteit aan jonge makers en enthousiaste mensen. Daarbij vind ik het heel speciaal om mee te werken aan de ontwikkeling van deze iconische plek in Rotterdam.’

Wat doe je nog meer naast je werk voor Dansateliers?
‘Naast mijn werk bij Dansateliers houd ik mijzelf bezig met de ontwikkeling van ondersteunende gastvrijheidsconcepten en interim-advieswerk in de culturele sector.’

Ruben Cieremans
Ruben@dansateliers.nl

Annejon Okhuijsen

Annejon Okhuijsen werkt op freelance basis als creative producer voor Ingrid Berger Myhre en springt af en toe bij op het kantoor van Dansateliers. Als zzp’er houdt ze zich ook met andere projecten in het culturele veld bezig.

Wat doe je zoal bij Dansateliers?
‘Ik doe vooral ‘regeldingen’ bij Dansateliers en ben op dit moment creatief producent van Ingrid Berger Myhre. Ik houd mij voornamelijk bezig met het zakelijke en productionele aspect van een artistiek maakproces. Ik stel bijvoorbeeld begrotingen op, onderhoud contact met theaters en maak tourplanningen. Ook zorg ik ervoor dat we de artistieke en persoonlijke ontwikkeling over de lange termijn in de gaten houden. Bijvoorbeeld door mee te denken over welke vervolgstappen de juiste zijn met het oog op de toekomst.’

Wat vind je zo leuk aan werken bij Dansateliers?
‘Het is ontzettend fijn om mijn liefde voor de hedendaagse dans te kunnen delen met een enthousiast team dat zich inzet voor de ontwikkeling van jonge makers. Daarnaast waardeer ik het enorm dat ook mijn eigen ontwikkeling bij Dansateliers serieus wordt genomen. Ik krijgt alle ruimte om mijzelf als professional verder te ontwikkelen en er is altijd iemand waarbij ik terecht kan om even te sparren.’

Wat doe je nog meer, naast je werk bij Dansateliers?
‘Als zzp’er ben ik ook met andere projecten bezig binnen het culturele veld. Als ik niet aan het werk ben ga ik graag kijken bij voorstellingen. Verder ben ik zodra het kan te vinden in een zeilbootje op het water. Ik houd ontzettend van de bergen en zoek die regelmatig op, met afhankelijk van het seizoen, een snowboard of wandelschoenen. Maar in Nederland rondscheuren op de fiets of scooter vind ik ook heerlijk, even ergens een ijsje halen ofzo. Oh, en ik doe de deeltijd Masteropleiding Contemporary Theatre, Dance and Dramaturgy aan de Universiteit Utrecht.’

Annejon Okhuijsen
annejon@dansateliers.nl

Edwin van Steenbergen

Edwin van Steenbergen is een freelance lichtontwerper en technicus. Hij werkt(e) o.a. met dansgezelschappen als 2MoveDanceCompany, Panama Pictures, Conny Janssen danst, Internationaal Danstheater, Isabelle Bernaert, Guangdong Modern Dance Company en Living Dance Studio. Onderdeel van zijn dagelijkse bezigheden is het begeleiden en lesgeven aan studenten aan de Codarts dans- en circus academie en de ondersteuning van de organisatie en makers van Dansateliers.

Waar houd je je bij Dansateliers mee bezig?

‘Ik ben verantwoordelijk voor de techniek en begeleidt producties en presentaties op het vlak van licht, geluid, video, decor en alles wat daarmee verband houdt. Ik werk veel met de makers, en denk mee in hoe je een voorstelling technisch gezien goed in elkaar zet. Elke maker is anders, de één is op technisch vlak nog redelijk blanco, de ander kan haarfijn uitleggen wat ie wil en met welke lampen.’

Wat is het leukste aan werken voor Dansateliers?

‘Het uitvoeren van de voorstelling. Het is live, je bent creatief bezig. Het sociale, het artistieke en het technische komen op zo’n moment bij elkaar. Bij Dansateliers vind ik One Night’s Dance het leukste project. Daarin zijn korte stukken van verschillende makers te zien, waardoor het heel gevarieerd is. Elk jaar is er weer een nieuwe lichting met een nieuwe invalshoek. En omdat de voorstellingen acht keer spelen, zie je de makers gedurende die tijd groeien, ontwikkelen, puzzelen en uitproberen.’

Wat doe je nog meer naast je werk voor Dansateliers?

‘Ik werk in de tuin. Ik heb kippen, sla en aardbeien. Ik werkt regelmatig voor dans- en circusafdeling van Codarts als begeleidend technicus. En ik doe de techniek voor veel gezelschappen en makers, zoals bijvoorbeeld Connor Schumacher, Ivgi & Greben, Liat Waysbort, Marta & Kim en Ingrid Berger Myhre. Deels is dat ook weer via Dansateliers.’

Merel Heering

Merel Heering (1986) is een onafhankelijke dansdramaturg. Ze ziet dansdramaturgie als een sociale praktijk, waarin ze haar gevoeligheid voor (inter)persoonlijke dynamiek combineert met kritisch en conceptueel denken. Merel heeft een brede en inclusieve blik op dans als kunstvorm. De kern van haar werk bestaat uit ruimte maken voor dialoog en uitwisseling tussen mensen met verschillende wereldvisies, waarbij ze ramen opent die gevoel en verandering mogelijk maken.

Wat vind je zo leuk aan Dansateliers?
‘Als onafhankelijk dansdramaturg herken ik me in de missie van Dansateliers. We hebben veel gedeelde waarden en ambities. Het is bovendien een warme en loyale organisatie om mee te werken, waar je altijd mag en kan blijven leren.’

Wat doe je bij Dansateliers?
‘Ik ben als dramaturge betrokken bij de ontwikkeling van het werk van een aantal van de makers van Dansateliers. Momenteel werk ik met Joseph Simon, Marta & Kim en Ingrid Berger Myhre. Ook begeleid ik het talentontwikkelingsproject One Night’s Dance. In nauwe samenwerking met Kristin de Groot geef ik bovendien vorm aan een aantal activiteiten die door Dansateliers worden geïnitieerd, zoals werksessies voor vakgenoten rondom communicatie over dans, dansdramaturgie en leiderschap. Op deze manier zijn Kristin en ik eigenlijk doorlopend in gesprek over het huis. Tot slot leid ik soms nagesprekken met het publiek over voorstellingen die door Dansateliers worden gepresenteerd.’

Waar hou je je graag mee bezig?
‘Waarmee niet? Ik ben een nieuwsgierig mens. Ik lees veel, ik wandel en ben graag buiten, ik dans graag. Maar het allerleukste vind ik denk ik het voeren van gesprekken met mensen over wat hen bezighoudt. Met familie, vrienden en collega’s, maar ook met mensen die ik tegenkom op reis of in de stad.’

Waar ben je het meest trots op?
‘Ik ben trots dat ik een zelfstandige, vrije denker ben. Ik probeer alles van meerdere kanten te bekijken en zoek graag de nuance op. Dat is ook mijn baan: kritische vragen stellen, blijven doorvragen, een ander licht op iets laten schijnen. Dat wordt soms verward met een gebrek aan daadkracht of positie innemen, maar voor het zoeken (en vinden) van nuance is in mijn ogen juist doortastendheid en moed nodig. Ik breek dus graag een lans voor het twijfelen, het heroverwegen en het continue reflecteren op je eigen positie.’

Paul Sixta

Paul maakt sinds jaar en dag op freelance basis alle trailers, teasers en videoregistraties voor de producties van Dansateliers. Hij heeft de gave om de mensen voor zijn camera op hun gemak te stellen en kan in een pril stadium intrigerende teasers maken van een werk in wording. Ook heeft hij de videodagboeken van choreograaf Ingrid Berger Myhre voor het project Dancing Museums II gefilmd en gemonteerd.

Wat vind je zo leuk aan werken bij Dansateliers?

‘Bij Dansateliers werken mensen met passie. Iedereen gaat tot het uiterste om iets goed neer te zetten. Het onderzoek en de ontwikkeling van choreografen staat altijd centraal. Dat houdt de dingen fris en vernieuwend.’

Wat doe je nog meer, naast je werk bij Dansateliers?

‘Ik ben fotograaf en videokunstenaar. Ik werk ook regelmatig samen met choreografen aan dans/video-projecten.’

Met zijn films en video-installaties is Paul wereldwijd te zien op festivals en in musea en won hij verschillende prijzen. Kijk voor meer informatie en voorbeelden van Paul’s eigen werk op zijn website www.paulsixta.com.

 

[jouw naam hier]

Ben jij waar we naar op zoek zijn?

Dansateliers is doorlopend op zoek naar stagiaires.Dansateliers is een internationale organisatie, dus beheersing van zowel de Nederlandse als de Engelse taal is vereist.

Ben jij op zoek naar een leuke, leerzame stage in Rotterdam? Solliciteer dan nu. Voor meer info klik hier.