the pleasure of stepping off a horse when it’s moving at full speed

the pleasure of stepping off a horse when it’s moving at full speed

Als uitgangspunt voor deze korte soloperformance neemt Courtney May Robertson een metafoor voor zelfbeheersing; een ruiter die een wild paard temt. Ze kijkt naar de strijd tussen het omarmen van iemands verlangens, en het reguleren van gedrag in overeenstemming met de maatschappelijke druk. Visuele projecties omsluiten Courtney in een achthoek van 3,5 meter in diameter. Door een combinatie van poëzie, dans en zang reist ze door landschappen van persoonlijke verlangens, herinneringen en conflicten. De ruimte fungeert als een tijdcapsule; intieme homevideo’s worden vermengd met fragmenten van YouTube, documentaires en oude films. the pleasure of stepping off a horse when it’s moving at full speed is Courtney’s poging om de, soms rommelige, tegenstrijdigheden te omarmen waaruit een veelzijdig mens bestaat.

Tijdens het HBS-FEST in het najaar van 2021, waarbij het Dansateliers haar deuren opende voor publiek, liet Courtney haar solo zien. Speciaal voor deze gelegenheid maakte spoken word kunstenaar Lin An Phoa een reflectie van dit werk. Luister hier naar haar bijdrage met de titel: Onttemmen.

 

Courtney May Robertson (Schotland, 1992) is een performer en maker gevestigd in Rotterdam. Na haar afstuderen in 2013, sloot ze zich aan bij Club Guy & Roni’s Poetic Disasters Club en heeft sindsdien veelvuldig opgetreden in Europa in het werk van onder andere Jan Martens, Connor Schumacher en Florentina Holzinger. Ze begon met het maken van haar eigen kleinschalige/DIY geproduceerde voorstellingen in 2015, en is vanaf 2020 een ‘artist in residence’ bij ICK Artist Space in Amsterdam.

Courtney’s werk begint met het lichaam, maar overspant verschillende disciplines waaronder video, generatieve kunst en schrijven. Terugkerende onderwerpen in haar werk draaien rond een wijdverspreid fenomeen dat zij omschrijft als ‘het niet aflatende verlangen om te domineren’ – variërend van het micro, een patriarchale figuur in het kerngezin, tot het macro, totalitaire regeringen.

Het jaar 2020 markeerde een belangrijke stap in Courtney’s carrière als maker toen ze de Troffel Prijs – de aanmoedigingsprijs van Festival Cement’s aanmoedigingsprijs voor jonge makers – en genomineerd werd voor de Roel Verniers Prijs – Het Theater Festival het equivalent van België – voor haar eerste avondvullende solovoorstelling THE WOMAN DESTROYED. De korte solo die ze eerder maakte, the pleasure of stepping off a horse when it’s moving at full speed, werd geselecteerd voor Aerowaves Twenty22.

the pleasure of stepping off a horse when it’s moving at full speed meemaken?

Er zijn op dit moment geen voorstellingen gepland