Lief publiek en collega’s,
Het duurde even, de eerste nieuwsbrief van het jaar 2021. We namen de tijd om goed op te starten na de Kerst, vooral omdat los van de lockdown waar we nog inzitten, wij als organisatie enorm aan het bewegen zijn.
Per januari ontvangen we naast financiering van de Gemeente Rotterdam ook financiering van het Fonds Podiumkunsten. Met de laatst genoemde financiële ondersteuning werken we de komende vier jaar met associate danskunstenaars Connor Schumacher, Ingrid Berger Myhre en Marta & Kim. Deze uitbreiding vertaalt zich ook in het team. Karina van Bezooijen werkt als creative producer nauw samen met Connor, Annejon Okhuijsen is creative producer van zowel Ingrid als Marta & Kim en ondersteunt op het gebied van zakelijke leiding voor Dansateliers naast Ruben Cieremans die voorlopig nog even aanblijft als onze zakelijk leider ad interim. Merel Heering – met wie we al lange tijd werken op projectbasis – verbindt zich als associate dramaturg aan Dansateliers en is mede verantwoordelijk voor de verdere ontwikkeling van de werking van het huis in al haar facetten. Binnenkort meer over wie wat precies doet en verantwoordelijk voor is.
Dit betekent dat we ons anders organiseren en dat we met dit team – dat we binnenkort aanvullen met een professional op PR & Communicatie en waar Carolien Verduijn (ook op PR & Communicatie) en ikzelf onderdeel van zijn – een sterk samenwerkend geheel vormen van toegewijde professionals. Dit levert een nieuwe dynamiek op waarmee we gezamenlijk en met frisse energie de toekomst in bewegen. Vanuit een gedeelde missie die we met zijn allen omarmen, voelen en belichamen. En dat voelt goed!
Naast deze verandering binnen ons team en de samenwerking met onze associates blijft Dansateliers onvermoeid en met heel veel plezier werken aan de ontwikkeling van nieuwe generaties danskunstenaars, de ontwikkeling van aanverwante professionals, kennis en publiek. Zo hadden we de afgelopen weken Courtney May Robertson in huis, die werkte aan haar solo The Woman Destroyed. Marta & Kim werkten dapper door aan FASE, dat overigens wederom niet in première kon gaan. Joseph Simon rond momenteel zijn filmversie van zijn solo Chameleon af. Daarnaast zijn we gestart met twee nieuwe internationale onderzoeksprojecten, namelijk CROWD, over inclusief werken, en Empowering Dance, over het aanleren en gebruiken van soft skills via dans.
Wat daar allemaal uit voort gaat komen, corona volente en anders digitaal of anderszins: The Woman Destroyed en FASE zouden in première gaan tijdens Festival Cement, maar het is inmiddels duidelijk dat het festival geannuleerd is, dus voor beide stukken volgt een later moment. Chameleon gaat in première tijdens Cinedans Festival. De open call voor CROWD sluit op 21 februari, waarna we een selectie van zes danskunstenaars maken. Het programma start in juli in Finland en landt in september in Rotterdam. Over Empowering Dance en alle andere projecten houden we jullie t.z.t. natuurlijk op de hoogte.
Januari is voorbij, de lockdown is nog strak, we hebben de winter even mogen aanraken, maar inmiddels lengen de dagen en ploegen wij vrolijk voort in vruchtbare gronden met allerlei superleuke en inspirerende samenwerkingen in het verschiet. Daarover later meer.
We kunnen niet wachten om jullie weer te zien, in het echt, face to face, in dezelfde ruimte, maar we zijn geduldig en zoeken jullie op een andere manier op. Bijvoorbeeld met de online movement class, mis ‘m niet, elke maandagavond, lekker dansen in je eigen huis.
Voor nu een beweeglijke groet van ons allemaal, Kristin