Niet één, niet twee, maar maar liefst drie premières luidden gisteren de Rotterdamse editie van het Moving Futures Festival in! Na een inspirerende meeting met professionals uit het veld was het tijd om het resultaat van het harde werk van onze choreografen Ingrid Berger Myhre, Joseph Simon en Ibon Salvador Bikandi te bewonderen.
Ingrid Berger Myhre bracht samen met componist Lasse Passage het humoristische duet Panflutes & Paperwork. Ze namen het aanwezige premièrepubliek mee in een speelse voorstelling waarin ze de verschillen en overeenkomsten in elkaars discipline onderzochten. Wat gebeurt er als een componist opeens gaat dansen? Of wanneer een choreograaf muziek gaat maken? Nuchter en dicht bij zichzelf blijvend gingen ze aan de slag met percussiestokjes, probeerden ze door elkaars armen te springen en vonden zo uiteindelijk toenadering tot elkaar. Dichter Chery (Spraakuhloos) gaf een krachtige, woordelijke reflectie op de voorstelling.
Nadat het publiek een berichtje op de reviewwall had achtergelaten en nog even snel een kijkje had genomen bij de korte dansfilms, gecureerd door Cinedans, die werden vertoond in het Haltheater, was het tijd voor het tweede gedeelte van de avond.
Residentie
De premières Chameleon van Joseph Simon en Blur #1 van Ibon Salvador Bikandi vormen het resultaat van een uitwisselingsproject tussen Dansateliers in Rotterdam en kunstencentrum Azkuna Zentroa in Bilbao (Spanje). Ibon reisde voor een residentie bij Dansateliers vanuit Spanje naar Nederland. Hij werkte een aantal weken in de studio en gisteravond was het dan zover: de première van zijn voorstelling Blur #1.
Terwijl het publiek bijna de gehele voorstelling in het donker zat, werd plotseling een harde voetstap naast je hoorbaar. Gehijg aan de andere kant van de zaal. Een plotselinge kreet. Een lichtflits, die het silhouet van een wezen lijkend op een mens toont. Maar is het dat ook?
Kameleon
De avond werd besloten met de première van Chameleon van Joseph Simon. Wil de figuur daar op het podium onzichtbaar zijn? In donkere kledij sluipt hij langs de achterwand. We zien hem toch. Langzaam breekt hij open en in vloeiende, lange lijnen suizen zijn benen door de lucht, om vervolgens op te staan en een klassieke balletarm te vervormen tot een vloeiende aanzet die als elektriciteit door zijn lichaam schiet. Dit is een kameleon in actie. Mis hem niet, kameleons zijn zeldzaam.
Je kunt het Moving Futures Festival nog bezoeken op donderdagavond 21 februari 2019 en vrjidagavond 22 februari 2019 in de Pauluskerk en Theater Rotterdam – locatie Schouwburg. Kijk voor meer informatie en tickets op www.movingfutures.nl.