Roser López Espinosa studeerde dans aan de MTD – Theaterschool / Hogeschool voor de Kunsten in Amsterdam. Sinds 2006 ontwikkeld ze haar werk als onafhankelijk maker en maakte ze o.a. The lizard’s skin, Còncau, Miniatura en Before we fall. In 2011 werd ze door het dansplatform Susy-Q uitgeroepen tot één van de meest opvallende jonge choreografen uit de Spaanse scene. Met ondersteuning van Dansateliers maakte ze onder andere het veel geprezen stuk Lowland (2013), het duet Hand to Hand (2014) voor DANSLOKAAL II (Conny Janssen Danst/Dansateliers) en NOVEMBER (2015) . Met haar werk combineert Roser fysieke kracht, subtiliteit, risico en detail in een zoektocht naar nieuwe suggesties; naar fysieke verbeelding in stiltes en duidelijke gebaren. Naast maker geeft Roser regelmatig lessen en workshops waarin partnering, acrobatiek en vloerwerk centraal staan.
Roser López Espinosa
Anderen over Roser López Espinosa
"López Espinosa is heel vindingrijk in het componeren met lijven [...] Ze legt de lichamen in de knoop, draait ze in een variant op een rugbyscrum en stapelt ze op elkaar. Misschien is dat haar Catalaanse achtergrond: torens bouwen van mensen is daar een specialiteit."