Liat Waysbort

2017

Première 16 september 2017 Stadsschouwburg Amsterdam

Liat Waysbort heeft een eigenzinnige danstaal ontwikkeld, die krachtig, scherp en explosief is en tegelijkertijd open, breekbaar en bedachtzaam. Ze zet het hele lichaam in, en besteed speciale aandacht aan de uiterste lichaamsdelen: handen, voeten, vingers, tenen, ogen, lippen, neus, tong en oren, die een hoge mate van expressiviteit uitdrukken. Haar werk is sterk fysiek, en ze gebruikt het lichaam, muziek en licht om de menselijke complexiteit bloot te leggen. De dansers zijn in constante dialoog met elkaar en het publiek en haar werk draagt altijd een herkenbare, menselijke thematiek die het publiek raakt.

 

In 1989 maakte Ohad Naharin, sinds 1990 artistiek directeur van de Batsheva Dance Company, de voorstelling Sinking of the Titanic in New York. De voorstelling was gebaseerd op het werk The Sinking of the Titanic van componist Gavin Bryers waarin het moment van zinken van de Titanic onder de loep werd genomen. Op zijn beurt was Bryers geïnspireerd geraakt door het ooggetuigenverhaal van Harold Bride in 1912, dat de wanhoop en chaos beschreef van de ramp van de Titanic. Kernpunt in het werk van Naharin was het orkest dat tijdens de ramp maar bleef doorspelen in de hoop de passagiers te kalmeren en zo het inschepen van de reddingsboten te vergemakkelijken, “the show must go on...”. Geen van de orkestleden overleefde de ramp.

Liat Waysbort zag het stuk en maakt een interpretatie van het werk. Naast de onvermijdelijke ramp, de wanhoop, de scheur in mensenlevens benadrukt ze ook hoop en kameraadschap. Abstracte danstaal wordt menselijk gemaakt en daarmee trekt Waysbort de toeschouwer het werk binnen.

Op een interpretatie van de soundscape van Bryers gaan de dansers hun finale, de dood, tegemoet. Die wetenschap is er, tegelijkertijd geven ze nog niet op. Ze gaan niet zomaar ten onder. In een hoge concentratie proberen ze ten alle tijden hun emoties te beheersen. Te focussen op hun redding. Chaos brengt ze niets, in hun poging moeten ze controle houden. Keuzes maken. Samen of alleen.

Waysbort heeft als danser en repetitor lange tijd samengewerkt met Ohad Naharin. Inmiddels heeft Liat zich ontwikkeld tot een afhankelijke choreograaf met een eigen taal, en is er genoeg afstand van de periode bij Batsheva Dance Company om een herinterpretatie van Sinking of the Titanic te maken.

Choreografie: Liat Waysbort
Artistiek advies: Ohad Naharin
Muziek:  Gavin Bryers
Dramaturgie:  Annette van Zwoll
Dansers: nog niet bekend
Lichtontwerp nog niet bekend