op 16 en 17 september was de voorstelling Infinite Games van Jonas Frey en Joseph Simon te zien in de Hebelhalle in Heidelberg, Duitsland. Tanznet.be kwam langs en schreef de volgende mooie recensie.

Infinite Games
Vooral geen winnaars of verliezers.
Een passievol stuk, dat regels op speels wijze opheft.
Tanznet.de, 2017
door: Isabelle van Neumann-Cosel

De twee kennen elkaar goed. Jonas Frey en Joseph Simon zijn professionele dansers, afkomstig van dezelfde opleiding (ArtEZ Dansacademie in Arnhem, NL), zijn geworteld in de hip-hop en urban dans, beoefenen daarnaast diverse andere dansstijlen en werken graag samen met jongeren. Jonas Frey woont in Heidelberg en Joseph Simon in Rotterdam, iets wat hen er niet van weerhoudt een doorlopende artistieke dialoog te voeren.

Het idee dat het leven gezien kan worden als een spel, is al vaker, op filosofische wijze, uiteengezet.  Zo ook in het cultboek “Finite and Infinite Games” van James Carse; een exemplaar ervan wordt aan het eind van het stuk demonstratief het podium opgeschoven. Één van de basisvoorwaarden in dit boek is om het leven niet te spelen volgens de voorgeschreven wetten, maar door te spelen met de regels zelf. Jonas Frey en Joseph Simon tonen hoe zij dit zien: hun aanvankelijk synchrone bewegingssequenties veranderen in een dialoog, die steeds weer nieuwe vormen aanneemt die voortvloeien uit de huidige omstandigheden.

Om de ander uit te dagen worden er regelmatig bewegings-instructies gegeven, en, wanneer ze er weer genoeg van hebben, wordt een pauze ingelast. Het is fascinerend om te zien hoe het intensieve contact tussen de twee dansers nooit verbroken wordt. Ze zijn nogal  verschillend – zelfs als ze synchroon, in spiegelbeeld dansen of de ander imiteren, worden de verschillen minstens zo duidelijk als de overeenkomsten. Geleidelijk veranderen de twee dansers hun gemeenschappelijke spelregels zodat er ruimte ontstaat voor hun eigen dans - een structuur die perfect past binnen de hiphop. Zelfs het publiek wordt uitgenodigd om de regels - in dit geval hun zitplaatsen - te verlaten en zelf de dansvloer op te komen.

Infinte Games maakt onderdeel uit van het 720-uurs project van het Heidelberger UnterwegsTheater. Van 8 sep t/m 7 okt 2017 verandert de lesstudio in een danspodium: een openbaar platform voor de dansscène in de stad en de hele regio. Gedurende de hele periode openen Bernhard Fauser en Jai Gonzales op royale wijze hun ruimtes, niet alleen voor optredens, maar ook voor producties. Het laat zien hoe levendig en goed verbonden de regionale dansscène is.

« terug naar nieuwsoverzicht